Cari Blog Ini

Selasa, 12 April 2016

21 tips: Cara Pelajar Pintar Belajar

Tips Cara Pelajar Pintar Belajar

Perkara ini pasti menjengkelkan anda bukan?

Anda sentiasa melihat mereka dalam setiap kelas relax seperti anda tetapi mereka adalah pelajar-pelajar yang pandai dan sentiasa score dalam setiap exam.

Tenang membunuh satu ujian demi satu.

Bagaimana mereka melakukannya?

Adakah ia sesuatu yang anda boleh kuasai?

Ya, anda boleh. Anda lihat, ahli-ahli sains telah melakukan penyelidikan selama beberapa dekad.

Ia bukan sihir. Pelajar yang mendapat gred yang baik hanya menggunakan beberapa strategi pembelajaran asas yang betul.

Profesor Barry Zimmerman daripada CUNY dan Anastasia Kitsantas George Mason University menerbitkan keputusan mereka pada pencapaian akademik dalam bidang Contemporary Educational Psychology.

Jadi, apa sebenarnya yang pelajar cemerlang lakukan?

Adakah mereka yang telah benar-benar menguasai seni pembelajaran?

Zimmerman dan rakan-rakannya telah ditanyakan soalan-soalan yang sama selama lebih 30 tahun.

Dalam satu kajian pada tahun 1986, mereka mendapati bahawa pelajar cemerlang menggunakan 13 strategi pembelajaran dengan lebih kerap berbanding pelajar dengan pencapaian rendah. Rahsia pelajar-pelajar HEBAT telah didedahkan.

Beberapa tahun kemudian, Profesor Paul Pintrich dan pasukannya memperkenalkan Motivated Strategies for Learning Questionnaire.

Ia dibina di atas kerja-kerja yang lebih awal, dan mendedahkan beberapa strategi kajian yang lebih kritikal dan ia merupakan kayu pengukur utama yang digunakan dalam kajian Zimmerman dan Kitsantas itu.

Berikut adalah 21 tips belajar daripada pelajar-pelajar master untuk membantu anda ikuti dan meningkatkan gred anda.

Study Tips 1: Fokus pada penguasaan

Belajar itu penting.

Ia tidak berakhir dengan sekolah menengah atau Kolej. Anda perlu melakukannya untuk seluruh hidup anda. Belajar, belajar dan belajar.

Dalam dunia yang cepat berubah, pembelajaran adalah satu cara untuk survival. Lebih baik anda mendapatkan ilmu baru sekurang satu dengan mempelajari perkara baru setiap hari, lebih banyak anda belajar lebih baik.

Bagi setiap kelas yang anda ambil, cuba untuk fahami bahan pembelajaran dengan lebih mendalam walaupun ia mungkin menjadi penghalang anda untuk belajar topik baru kerana ia mungkin sukar pada mulanya.

Tetapi apa yang penting ialah,

Anda perlulah berhasrat untuk menjadi pelajar yang lebih baik daripada apa yang anda capai sekarang.



Study Tips 2: Cari nilai untuk diri anda

Ia adalah perkara biasa untuk mengadu bahawa kita tidak belajar apa-apa yang berguna atau yang bermanfaat di sekolah. Bahawa hal perkara seperti ini adalah tidak penting.

Ya, ia akan menjadi lebih baik jika guru menunjukkan aplikasi berkaitan topik yang mereka pelajari. Namun, ia juga mudah untuk menolak apa sahaja yang mereka sampaikan, dengan mengatakan perkara tersebut tidak berkaitan dengan anda.

Pelajar-pelajar terbaik bermula dengan mencari idea bahawa terdapat beberapa nilai, dan kemudian cuba untuk mencari informasi berkaitan perkara tersebut dan mengetahuinya dengan lebih lanjut.

Anda boleh berbincang atau mencarinya di laman web untuk frasa seperti: Apa yang dipilih dengan penggunaan X? Bagaimanakah X dapat digunakan? Menjawab untuk diri sendiri: Bagaimana ini berkaitan dengan kehidupan saya?


Study Tips 3: Kawal sendiri pembelajaran anda

Ia nampak kasar.

Sekolah boleh membuat anda berasa seperti anda mempunyai kawalan sifar.

Sudah tentu, anda akan mendapat sesuatu yang lebih dalam apa yang anda belajar kerana anda lebih maju seperingkat. Anda juga boleh mula mengambil tindakan sekarang dengan mengawal bagaimana anda belajar.

Gunakan rancangan pengajaran guru dan tugasan sebagai titik permulaan. Panduan untuk apa yang anda perlu tahu. Kemudian menetapkan agenda anda sendiri.

Mengambil kawalan pembelajaran anda adalah satu permulaan untuk memerintah dunia anda.

Study Tips 4: Membina kecekapan anda dan mendapat keyakinan

Adakah anda percaya anda boleh mendapat semua A? Adakah anda fikir anda boleh menguasai mana-mana subjek?

Percaya pada keupayaan anda benar-benar membantu anda menolak dan belajar sesuatu yang baru.

Kepercayaanmu berkembang dengan mudah jika anda sering mendengar bagaimana pintarnya anda. Tetapi keyakinan yang tidak stabil akan Mudah hilang.

Untuk mendapatkan keyakinan berpanjangan, anda perlu menunjukkan diri anda bahawa anda boleh. ANDA BOLEH.

Jadi, ambil satu perkara. Mempelajarinya secara mendalam. Lihat bagaimana anda lakukan. Padam dan ulangi. Lama kelamaan, anda akan melihat bahawa anda benar-benar boleh belajar apa-apa perkara yang baru.

Study Tips 5: Fikirkan secara kritikal tentang apa yang anda sedang belajar

Adakah anda rasa seperti anda sepatutnya menghadam semua yang guru-guru anda ajarkan anda dengan sekali hadam? Dan kemudian muntahkannya ketika ujian?

Nah, anda tidak perlu untuk mengambil subjek-subjek anda dengan cara itu.

Anda boleh merujuk kepada pembelajaran seperti ketua chef . Potong dan dadu idea. Kunyah mereka dalam sedikit- sedikit. Rasa-rasa dan menentukan sama ada mereka bersetuju dengan selera anda. Fikirkan hidangan yang mungkin anda buat.

Terlalu kabur? Oops. Macam mana dengan…

Mempersoalkan idea. Meneliti mereka. Pertimbangkan kemungkinan lain. Lihat jika anda mencari tanggapan yang meyakinkan. Membina idea-idea anda sendiri daripada bahan yang dibentangkan.

Study Tips 6: Gunakan cara anda

Bayangkan membaca kembali nota anda. Mereka kacau-bilau?.Cakar ayam? dan tidak membantu?,  Tetapi ada masalah yang lebih besar.

Idea-idea yang tidak benar dan seolah-olah tidak mengikut cara pemikiran anda.

Tahu tak?

Tidak mengapa. Tiada cara terbaik dan tepat untuk mengemukakan idea untuk semua orang kerana fikiran kita semua berbeza. Tetapi, anda boleh menyusun semula idea mengikut cara anda.

Menyusun semula idea. Mewakili mereka dengan cara yang mudah untuk anda.

Tarik keluar kunci utama dan membuat garis panduan. Meletakkan mereka dalam satu jadual. Melukis rajah. Buat peta konsep. Buat Peta Minda. Buat mereka cara anda.

Study Tips 7: Gunakan gred untuk memastikan anda di landasan pembelajaran yang betul.

Memang tidak dapat dinafikan. Anda pasti berasa gembira mendapat gred yang tinggi dan ia pasti lebih menyeronokkan untuk ditunjukkan kepada ahli keluarga dan rakan-rakan.

Gred juga menunjukkan tanda bagaimana anda belajar . Menggunakannya untuk mengukur keberkesanan anda belajar.

Mendapat gred yang rendah? Jangan berhenti. Dan jangan marah pada guru. Tukar cara anda belajar ketika di dalam kelas anda. Lihatlah skor baru anda untuk melihat bagaimana yang belajar. Tidak ada peningkatan? Jangan berputus asa. Cuba sesuatu yang lain. Dan apabila anda melihat mereka bergerak ke atas - RAIKANNYA!

Study Tips 8: Berlatih dan ingat

Bayangkan anda mendapat peranan utama dalam persembahan drama atau pengucapan awam di  sekolah anda. Bagaimana anda akan melakukan persembahan di hadapan rakan-rakan anda?

Anda akan bacakan! Anda akan menghafal teks anda. Ulang beberapa kali dan ingat tanpa perlu melihat teks atau skrip.

Dalam ujian anda boleh menggunakan cara yang sama. Ia sedikit lebih peribadi (melainkan jika anda mempunyai lisan), tetapi anda masih akan di atas pentas (literally).

Dapatkan idea-idea yang jelas dari nota dan bacaan anda. Gariskan kunci penting dalam nota anda. Gunakan tajuk topik atau kata kunci sebagai "isyarat pentas." dan bacakanlah. Tidak kira apa format ujian sekalipun.


Study Tips 9: Kumpul idea anda bersama-sama

Anda mengambil nota dalam kelas. Anda membaca buku teks. Anda melakukan kerja rumah. Tetapi idea-idea bertaburan dalam fikiran anda seperti jigsaw yang belum diselesaikan.

Rasanya seperti anda kehilangan sekeping kunci teka-teki.

Jangan bimbang. Ini adalah suatu yangl normal. Anda perlu mengambil satu lagi langkah untuk belajar dan ia agak mudah.

Bandingkan idea-idea utama daripada sumber-sumber yang berbeza. Mencari hubungan antara nota dan buku. Tanya diri anda bagaimana ia berkaitan. Meletakkan keping-kepingan nota ini bersama-sama dan menyelesaikan teka-teki tersebut.

Kaji Tips 10: Ikut petunjuk untuk mendapatkan kembali kenangan yang hilang

Anda telah belajar dengan baik.

Ya anda telah lakukan yang terbaik pada satu kuiz . Tetapi anda tidak boleh ingat jawapan kepada soalan nombor 3. Anda tahu anda tahu jawapan bagi soalan itu. Ia pada hujung lidah anda, tetapi anda tidak boleh mengungkit keluar.

Apa yang kamu buat?

Jangan menangis (atau mengungkit). Ada helah mudah yang boleh membantu untuk mencari memori sukar difahami.

Fikirkan apa lagi yang anda tahu tentang topik ini. Atau menggambarkan diri anda kembali di tempat belajar anda. Ikuti langkah-kenangan berkaitan sebagai petunjuk untuk mengesan sasaran anda dan mengepam keluar jawapan tersebut.


Study Tips 11: Berusaha keras untuk mencapai matlamat pembelajaran

Pelajar-pelajar terbaik tidak secara membuta tuli mengikut tugasan guru. Mereka mengambil masa dan melihatnya lebih mendalam.

Fikirkan tentang apa yang anda sepatutnya belajar. Menentukan objektif. Dan tidak hanya bergantung kepada guru. Tetapkan matlamat anda sendiri untuk belajar: Apa yang anda akan capai?

Kemudian, menjadikannya satu kenyataan.

Study Tips 12: Semak kerja anda. Semak bererti anda memahami.

Guru-guru anda menggunakan kuiz dan ujian untuk memeriksa kemajuan anda. Tetapi anda tidak mahu untuk mengetahuinya dalam masa yang sama dengan guru. Lebih baik untuk mengetahuinya terlebih dahulu, supaya anda mempunyai masa untuk membetulkan kesilapan.

Semak untuk diri anda sendiri terlebih dahulu.

Memikirkan apa yang anda tidak faham sebelum ujian dan menyemak kerja anda untuk lebih ketepatan (sekali lagi) sebelum anda menghantarnya.

Study Tips 13: Jadi seperti kura-kura

Dalam cerita dongeng lama, kura-kura memenangi perlumbaan itu walaupun ia bergerak perlahan dan konsisten. Namun, ramai pelajar bertindak lebih banyak seperti arnab. Duduk-duduk, tidur, melepak . Kemudian kelam kabut belajar dalam masa yang pendek betul-betul sebelum ujian.

Pergi seperti kura-kura. Uruskan masa anda. Kerja dengan konsisten. Bersaing dengan kerja rumah anda. Mengulang kaji secara berkala. Dapatkan dalam rentak yang tetap dan mengurangkan tekanan kepada anda.

Kaji Tips 14: Cari ruang anda

Anda pernah mendengar satu juta kali, bukan?

Cari tempat yang tenang untuk belajar tanpa sebarang gangguan. Matikan fon kepala, menutup video, dan memutuskan sambungan sosial.

Multitasking tidak berfungsi. Malah bagi jutawan sekalipun - walaupun apa yang anda mungkin pernah mendengar atau mahu percaya.

Masuk ke dalam ruang anda. Memberi tumpuan kepada satu tugas sahaja. FOKUS.  Anda akan dapat melakukan lebih banyak perkara yang tidak dapat dilakukan seperti dahulu dan anda pasti berasa lebih baik tentang apa yang anda lakukan nanti.

Study Tips 15: Teruskan usaha

Bayangkan ini: Sekolah anda dihancurkan oleh kaki gergasi dan tempat belajar anda yang baru kelihatan menakjubkan.

Semua kerja sekolah anda adalah menarik. Ia meliputi apa yang anda suka. Ia mencabar dan cukup untuk menjaga kepentingan anda, tetapi tidak begitu sukar dan anda tidak mahu berhenti. Ia benar-benar sesuai untuk anda.

Sekarang bangun! Maaf, impian sudah berakhir.

Guru yang baik cuba untuk menyusun jadual pelajaran  seperti yang anda suka, dan mudah-mudahan anda mendapat beberapa detik-detik manis. Anda juga mesti berjuang melalui bahagian yang hambar dan membosankan, bahagian-bahagian yang sukar, dan juga ketika semasa anda berasa betul-betul malas tidak kira apa.

TERUSKAN - ia sebahagian daripada kehidupan anda. TIADA YANG SEMPURNA SENTIASA

Study Tips 16: Bekerja dengan kawan

Bukan rakan-rakan yang membuang masa, melepak, merapu dan membazirkan masa yang berharga.

Kita belajar banyak perkara apabila kita bercakap dengan orang lain. Terangkan pengajaran atau apa yang kitas faham kepada rakan sekelas yang bergelut memerlukan bantuan kerana tidak faham. Dapatkan kumpulan belajar untuk berbual mengenai topik, atau latihan melalui kerja rumah bersama-sama. Membentuk soalan dan menguji antara satu sama lain.

Pastikan ia realiti sebenar. Pastikan ia menyeronokkan.

Study Tips 17: Stuck? Perlukan bantuan? Menjangkau.

Adakah anda suka untuk membuat kerja anda sendiri?

Semangat bebas berdikari anda patut diberikan pujian. Tetapi apabila anda benar-benar terperangkap adakah anda tidak mahu berbincang dengan guru atau rakan sekelas anda?

Jangan berjuang dengan diri anda selama-lamanya, dan jangan pernah berputus asa.

Dapatkan bantuan yang pakar. Cari penyelesaiannya. Teruskan.

Study Tips 18: Tanyakan soalan. Dapatkan jawapan.

Anda belajar dan faham dengan setiap apa yang guru ajarkan anda?  Pasti?

Tetapi di sini terdapat beberapa  rahsia - mereka tidak memberitahu anda segala-galanya. Lihat dengan teliti, dan anda akan mula melihat jurang sebenar. Berbeza dengan apa yang anda diberitahu seperti Neo dalam filem The Matrix.

Kebenaran berada di luar sana. Luangkan diri anda untuk melihat mereka, kemudian menjadikan kebenaran itu satu soalan. soalan anda sendiri.

Sekarang, cari jawapan bagi soalan anda, dan bina pemahaman anda.

Kaji Tips 19: Pastikan minda anda dalam keadaan yang baik

Adakah hati anda mula berdebar-debar apabila tiba masa untuk ujian?

Ia berlaku kepada kita semua dan ia sebenarnya perkara yang OK - betul-betul normal, Untuk menjaga minda anda dan memastikannya dalam keadaan yang baik, Ambil nafas dalam-dalam.

Tarik nafas. Hembus nafas keluar. Berehat. Kemudian mulakan.

Sekarang, jika anda berasa amat cemas - perasaan gemuruh dan minda anda benar-benar blur, berjumpalah dengan kaunselor sekolah anda. Dapatkan bantuan mereka.

Study Tips 20: Manfaatkan sifat ingin tahu anda

Adakah anda mendapati fikiran anda cenderung ke dalam arah perkara yang berbeza?

Itulah sebenarnya sesuatu yang besar. fikiran ingin tahu anda boleh mencari idea-idea baru yang kreatif. Kekalkan sifat ingin tahu anda.

Apabila anda perhatikan fikiran anda terawang-awang membayangkan sesuatu semasa anda membaca, berhenti seketika dan biarkan ia mengambil alih. Lihat di mana ia membawa anda. Kemudian membawa kembali ke pengajian anda. Anda mungkin mahu berjalan kaki sebentar atau bergerak sedikit.

Tidak begitu mudah semasa di dalam kelas, kan?

Apabila anda mendengar ceramah atau berbual dengan orang lain, cari jalan untuk meletakkan fikiran anda yang teawang-awang kembali ke tempat sepatutnya. Fikirkan soalan untuk mengarahkan fikiran anda kembali ke pembesar suara.

Study Tips 21: Bergelut dengan kekeliruan

Ia adalah semula jadi untuk berasa keliru kadang-kadang. Jadi, apa yang anda lakukan dengan pembelajaran yang membingungkan fikiran anda?

Anda kembali dan cuba untuk memahami perkara itu, bukan?

Mudah sahaja, apabila anda kerap berfikir mengenainya. Tetapi tidak mengendahkannya kekeliruan ini pasti akan hilang.

Kecuali pelajar master. Mereka tidak tunduk kepada kekeliruan. Mereka bertungkus lumus mencari idea sehingga mereka membongkar teka-teki ini. Semakin jelas dan membuat minda mereka lebih kuat.

Kuasai seni halus pembelajaran

Tugas anda sebagai seorang pelajar bukan semata-mata untuk mengikut arahan guru.

Kepala anda bukanlah jag kosong yang orang lain boleh mengisi dengan ilmu.

Seorang guru bermula anda di atas jalan yang. Untuk mempunyai perjalanan yang baik, anda perlu untuk berdiri dan berjalan dengan sendiri.

Anda perlu belajar untuk mengawal pembelajaran anda sendiri. Bergelut dengan idea-idea yang sukar dan mendapatkan jawapannya. Bina kuasa anda untuk mengetahui sesuatu yang baru.

Jadi, anda sudah bersedia untuk belajar apa sahaja yang anda mahu. Apa sahaja yang anda perlukan. Walaupun ia kelihatan menggerunkan.

Kuasai sekolah. Kuasai pengajian. Kuasai hidup anda.

Perintah dunia anda sendiri.

Kredit: http://thinkeracademy.com/21-study-tips/

Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Popular Posts