Cari Blog Ini

Isnin, 13 Jun 2016

Tips Belajar Untuk " Visual Learner"

Tips Belajar Untuk " Visual Learner"


Pelajar visual (Visual Learner) belajar dengan lebih baik apabila maklumat disampaikan dalam format bahasa bertulis atau dalam satu lagi format visual seperti gambar atau rajah . Jika anda seorang pelajar visual, saya berikan beberapa cadangan yang boleh diikuti dan boleh membantu anda untuk berjaya di sekolah dan cara yang terbaik untuk menyerlahkan kemampuan anda.


Gunakan grafik seperti gambar rajah dan peta konsep yang menggunakan simbol visual untuk mewakili idea-idea dan maklumat.
Apabila cuba untuk mengingati maklumat, tutup mata anda dan gambarkan maklumat. termasuk ilustrasi seperti apa yang anda faham di dalam kelas.

Gunakan pen highlighter daripada warna yang berbeza untuk kod warna mengikut pelbagai aspek maklumat dalam buku teks anda.

Duduk di hadapan kelas supaya anda boleh melihat dengan jelas guru. Ini akan membolehkan anda untuk mengambil ekspresi muka dan bahasa badan yang memberi isyarat bahawa apa yang guru anda katakan adalah penting untuk menulis dalam nota anda.  
Belajar di tempat yang bebas daripada gangguan visual.
Apabila menggunakan Flashcards, hadkan jumlah maklumat pada kad supaya anda boleh membentuk gambaran mengenainya dengan lebih jelas.

Tonton video mengenai topik yang anda belajar di dalam kelas.
Apabila mendengar perkataan baru yang anda mahu ingat, gambarkan ejaannya.
Apabila menyemak maklumat, tulis semula dan keluarkan maklumat dari ingatan.
Apabila mengambil nota, gantikan perkataan dengan simbol-simbol yang anda mudah fahami.
Taipkan nota bertulis anda dari kelas menggunakan tulisan berbeza, senget, bold, dan underline untuk memastikan konsep atau idea yang paling penting dan fakta visual dapat disampaikan dengan jelas.
Apabila menyelesaikan masalah yang melibatkan urutan langkah-langkah, gunakan kotak untuk menunjukkan turutan langkah, dalam setiap kotak masing-masing mengandungi maklumat yang betul dan dalam turutan yang betul.


Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Popular Posts