Cari Blog Ini

Selasa, 28 Jun 2016

Kenapa Mesti Cemerlang ?

KENAPA PERLU CEMERLANG?



Cemerlang ialah penanda aras mengenai kejayaan seseorang itu. Kecemerlangan penting untuk kita mencapai apa yang kita idamkan dan jadikan impian satu kenyataan. Nak capai cita-cita perlulah belajar pandai-pandai. Bukan hanya berangan dan tunggu kerja cari kita.

" Manusia Dilahirkan Cemerlang dan Layak Untuk Mencapai Kecemerlangan "

Kejayaan seseorang diukur mengikut kecemerlangan seseorang. Contohnya nak masuk U pun mesti ada sekurang-kurangnya 3 kredit dalam SPM dan Wajib lulus Bahasa Melayu  Perkataan "semua layak mencapai kecemerlangan" bermaksud semua orang boleh mencapai kejayaan, yang membezakan kita ialah usaha kita sendiri. Untuk mencapai kejayaan kita perlu banyak berkorban, korbankan masa main kita, masa kita melepak dengan melakukan perkara yang lebih berfaedah. 

Betul ke betul ?

Manusia itu sendiri Allah telah jadikan istimewa berstatus tinggi di antara makhluk lain seperti yang ditegaskan Allah yang bermaksud, "Sesungguhnya kami menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik baiknya". Malangnya kita sendiri yang menyalah gunakan apa yang kita dapat ke arah sesuatu yang tidak baik. Akal yang bijak digunakan ke arah perkara yang sia-sia. Akhirnya kita merugikan diri sendiri.


Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Popular Posts