Cari Blog Ini

Rabu, 20 April 2016

KHASIAT BUAH TIN YANG ANDA PERLU KETAHUI

KHASIAT BUAH TIN YANG ANDA PERLU KETAHUI

Buah Tin

Beberapa manfaat buah tin yang patut diketahui iaitu:

1. Anti Bakteria dan virus – Buah tin mampu membunuh bakteria pengganggu kesihatan. Kandungan buahnya dapat membunuh mikroorganisma yang boleh menyebabkan virus.
2. Diet – Baik untuk orang yang sedang ingin menurunkan berat badan. Menambahkan manfaat epal dan buah tin, dapat menjadi makanan enak semasat berdiet.
3. Pembentukan sel darah merah – Menggalakkan pembentukkan sel darah merah (haemoglobin) sehingga sangat disarankan untuk diamalkan oleh penderita anemia. Selain itu, peningkatan sel darah merah juga mengoptimumkan daya ingat serta mengurangkan kepenatan.
4. Sistem Pencernaan – Bukan buah betik sahaja yang mampu melancarkan pencernaan, namun buah tin juga dapat mengatasi sembelit atau masalah susah buang air besar
5. Risiko penyakit jantung – Kandungan omega 3 dan kalium dapat mencegah terjadinya penyakit jantung. Zat kalium ini juga banyak terdapat pada buah pisang dan mangga.
6. Kalsium – Kandungan kalsiumnya sama seperti susu yang akan mempercepat pertumbuhan gigi dan tulang. Selain itu, kandungan kalsium dalam buah tin dapat mencegah masalah tulang osteoporosis.
7. Gout – Memperkuatkan tulang dan sendi sehingga bagus untuk diamalkan bagi penderita gout.
8. Asma – Membantu pernafasan bagi penderita asma
9. Tekanan darah – Menjaga tekanan darah supaya stabil, sehingga menghindari risiko penyakit darah tinggi.
10. Kanser Prostat – Dapat mengurangkan risiko kanser prostat kerana mengandung coumarin.
11. Pengganti Susu – Buah tin mengandung kalsium yang tinggi sehingga boleh digunakan sebagai pengganti susu bagi sesiapa yang alergik dengan produk berasaskan susu.
12. Membantu tidur lena – Buah tin dapat membuat tidur lebih nyenyak dan menghindari insomnia kerana mengandungi trytophan, seperti yang terdapat pada coklat.
13. Kolesterol – Dapat mengurangi kadar kolesterol dalam darah karena mengandung pektin. Zat ini dapat menurunkan lemak yang terkandung dalam badan kerana mengandung trigliserida.
14. Pencegah Tumor – Mengandung benzaldehid serta phenol yang berkhasiat sebagai pencegah tumor.
15. Gula dalam darah – Serat yang terdapat dalam buah tin berguna untuk memperlambat penyerapan gula atau glukos pada usus kecil. Buah tin juga mampu mengawal kandungan gula dalam darah kerana mengandung fruktosa.
16. Mengubati luka – Caranya cukup mudah, masak buah tin kering hingga mendidih, lalu dicampurkan dengan susu. Setelah masak, dinginkan ramuan buah tin ini, kemudian balut bahagian luka dengan mengoleskan ramuan ini.
17. Merawat kulit wajah – Buah tin dapat digunakan untuk menyembuhkan jerawat. Buah tin ini dihaluskan dan dijadikan masker untuk merawatan kulit wajah.
18. Pengganti gula – Rasa manis asli dari buahnya, sering digunakan sebagai sumber bahan makanan yang kerap digunakan untuk menggantikan gula.
19. Ubat usus dan perut – PengUbatan usus dan perut ini dibuat dengan, 6 buah tin yang dipotong-potong. Kemudian campurkan minyak zaitun dan potongan limau nipis. Setelah dicampur rata, biarkan selama semalam. Setelah itu ramuan ini siap untuk diminum.
20. Menjaga kesuburan – Buah tin mampu meningkatkan sperma dan kesuburan bagi seseorang karena mengandung anti oksidan yang sangat tinggi. Anti oksidan tersebut lah yang berperanan melindungi asid lemak sperma dan menghindarkan dari kerosakan.

Buah Tin


Gummy Sunnah
Mengandungi Safron, Zaitun, Kurma, Madu, Delima, dan Buah Tin
yang terbukti baik untuk kesihatan minda dan badan. Makanan di atas memberikan tenaga dan meningkatkan keupayaan otak supaya lebih kuat ingatan. Makanan amalan Rasullulah SAW ini sesuai untuk semua peringkat umur. Dapatkan Gummy Sunnah segera.
Hubungi : 016-223 6859 @ 016-233 6859


Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Popular Posts